Se lyset og undgå vinterdepression

Mange af os synes, at vinteren kan være lang og hård at komme igennem, og vi ønsker, at det kunne være sommer altid. Imidlertid er det spild af tid at lade den kolde årstid påvirke humøret i negativ retning, da det betyder, at vi skal gå rundt og være små deprimeret halvdelen af vores liv. Det er derfor vigtigt, at vi i stedet fokuserer på det positive ved vinteren, og så snart du husker på, at vinter også betyder julehygge, lys i vinduerne, leg med ungerne i sneen, lækre varme gamle danske retter, nytårsaften og alt, hvad vi ellers ser frem til hvert eneste år, er det jo egentlig ikke så slemt.

Men nogle mennesker har det virkelig svært med den mørke tid… alene fordi den er mørk. Det er svært at komme ud af sengen om morgenen, og der er sort som natten, når du sidder i bilen eller på cyklen på vej til skole eller på arbejde… Og når du så endelig har fri, er det mørkt igen. For de værst ramte, er der sommetider tale om en mindre vinterdepression, hvor de fuldstændig glemmer, hvordan lyset ser ud.

Seasonal Affective Disorder (forkortet SAD) kan til forveksling minde om symptomerne på depression, og årsagen til, at denne lidelse kan opstå er, at hjernen ikke producerer nok serotonin og melatonin, som er vores glædehormoner. Disse kemiske stoffer produceres blandt andet oppe i hjernen, når øjnene modtager lys, og derfor kan mørke fremkalde dårligt humør. I de sværeste tilfælde af vinterdpression, er de ramte nødt til at tage antidepressiver for at komme gennem vinteren.

Hvis du er en af dem, der er disponibel for at udvikle en vinterdepression, bør du helt klart allerede nu begynde at overveje, hvordan din hjerne kan modtage lys i løbet af de mørke måneder. Lad os kalde det lys-terapi. Nogle vælger at gå i solarium, men det har en anden kedelig effekt, da det ikke er særlig sundt for din hud og øger din risiko for at udvikle hudkræft. Et godt alternativ er en kraftig full-spektrum lampe, der netop ikke udsender de skadelige UV stråler. Hvis du har sådan en lampe derhjemme, kan du hver dag få det lys, hjernen har brug for uden at skulle gøre dig de store anstrengelser for det.

Du kan også prøve en såkaldt daggrysimulator, der lyser op ved din seng om morgenen og på den måde, gør det lidt nemmere at stå ud af sengen. Simulatoren fungerer sådan, at den gradvist øger lyset i dit soveværelse i tidsrummet lige før, du skal vågne fuldstændig som når solen står op i sommermånederne.Ved at udsætte dig selv for dette lys, udsendes de vigtige kemiske stoffer i din hjerne, og du vil føle dig mere glad og ovenpå.

Der er mange producenter, der har udviklet SAD lyskasser og lamper, der har til formål at afhjælpe folk deres vinterdepression. Et eksempel på et af disse produkter er Philips Wake-Up Lights, som både fungerer som vækkeur, samtidig med at den som en anden solopgang stille og roligt udsender en skarpere lysstråle, og så er der også radio i. Lumie er et andet produkt med samme funktion, men du finder mange flere af dem på markedet, så det er bare med at finde den model, der bedst kan hjælpe dig og give dig en god start på dagen i den mørke tid.

 

Dette indlæg blev udgivet i Gadgets, Nyheder og tagget , . Bogmærk permalinket.

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>