Styrketræning – noget for alle!

Der findes en myte om at mænd og kvinder ikke kan træne på den samme måde. At mænd skal løfte tunge vægter og kvinder skal gå på yoga eller spinning. Mange kvinder er bange for at styrketræne fordi de ikke vil få store muskler og se ud som mænd. Og det kan man jo godt forstå, men det er en helt unødvendig rædsel. Så længe du holder dig fra bodybuildingens verden så er ikke engang de mest veltrænede kvinder særligt store og muskuløse. Det grunder sig i genetiske forskelle mellem hvordan mænd og kvinder bygger muskler. En kvinde kan ikke få lige så store muskler som mænd, uanset hvor tungt hun løfter. En muskuløs kvinde ses desuden ikke som stor eller grov, men som smuk og med kvindelige former af næsten alle. Du kan altså ikke blive stor og muskuløs ved en fejltagelse.

Woman lifting weight

Mange kvinder (og mænd) træner for at tabe sig. Og de fleste gør det ved at kun træne kondition (løbning, spinning, etc.) og at spise færre kalorier. Og det virker, men kun så længe du holder gang i træningen. Lige så snart du holder op med at træne vil du begynde at gå op i vægt igen. Og grunden til det er at konditionstræning ikke bygger muskler. Muskler forbrænder fett, også når de ikke bliver brugt. Så ju større og stærkere muskler du har, jo mere fedt vil du forbrænde, og effekten vil holde sig også når du ikke træner.

Så hvis du er kvinde og ikke styrketræner, prøv det! Og gør det ordentligt. Book en tid med en personlig træner der kan vise dig tekniken i markløft, bænkpress og knæbøj og kan hjælpe dig at lægge et træningsprogram op. Hvis du vil blive stærkere skal du træne med tunge vægter og få repetitioner. Mange kvinder (og igen, mænd) træner med for lette vægte og for mange repetitioner.

En anden ’hemmelighed’ med styrketræning er at det bliver nemmere, sikrere og sjovere hvis man fører bog over hvad man løfter. Køb dig en billig notesbog og læg i sportstasken. Skriv hvilket løft, hvor meget du løfter og hvor mange repetitioner. Det er en god måde at ikke løfte for meget, og blive skadet, eller for lidt, og standse i udviklingen. Det gør også at du efter en tid kan se tilbage og se hvor meget stærkere du er blevet i den periode du har trænet. Og jeg lover, du vil føle dig stærk og stolt når du efter et års træning ser tilbage på hvad du kunne løfte i begyndelsen og hvad du kan løfte nu!

Styrketræning er heller ikke kun for unge mennesker. Studier har vist at ældre får det bedre af at styrketræne. Der findes en styrketræningsgruppe der udelukkende er for personer over 90 år! Så du kan aldrig blive for gammel for at begynde med styrketræning. For det gode med styrketræning er at det kan anpasses til alle aldre og niveauer og så øges gradvis i takt med at du bliver stærkere og mere eksplosiv. Men det er vigtigt at huske at det stadig skal være tungt og hårdt, at anpasse niveauet betyder ikke at det skal være let!

Du kan selvfølgelig kombinere styrketræning med andre sporter. Elsker du at cykle? Godt, fortsæt med det, og tilføj styrketræningen en gang i ugen. Du vil hurtigt føle at cyklingen går lettere i takt med at du bliver stærkere.

Og til sidst, men ikke mindst, sørg for at vælge et gym med et ordentligt udvalg af vægtstænger, håndvægter og vægtskiver og dygtige trænere. Tag gerne en ven med ned til gymmet, det er meget sjovere at styrketræne når man er to. Man kan hjælpe hinanden med teknik, løft, sludre lidt og bare hygge sig. Så uanset hvis du er mand eller kvinde, ung eller gammel, tag mod til dig og prøv styrketræning!

Dette indlæg blev udgivet i Fitness, Helse og sundhed, Sport og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>